Soke Bryan Cheek

International top-instruktør på jubilæumskurset i Randers

Hvem er det egentlig, Randers har inviteret som hovedinstruktør til jubilæumskurset i maj? Det er ingen ringere end chefen for World Elite Black Belt Society, der er vores verdensomspændende forbund. Hans navn er Bryan Cheek, han er englænder og er fyldt 65 år for nylig – den 19. marts. Men hvis du tror, at der dukker en gennemsnitlig 65-årig op, så kan du godt tro om!

Startede som 8-årig

Soke Bryan Cheek begyndte sin imponerende karriere i 1959, da han som blot 8-årig startede på Judo – i London – hos Matsuri O Tani Sensei (8. Dan). Og da han som ung mand drog til søs stiftede han bekendtskab med Ju-Jitsu i Japan.

300 titler som Judokæmper

Soke Bryan Cheek har været britisk mester i Judo hele fem gange. Og det er blevet til i alt 300 forskellige titler og trofæer inden han i 1994 stoppede sin aktive karriere som kæmper.

Toldere, politi og fængselspersonale

Som Ju-Jitsu’ka har han rejst rundt i store dele af verden og undervist på utallige kurser og træningslejre. Det har gjort ham kendt en kontant og enkel form for Ju-Jitsu, der er uhyre effektiv. Netop effektiviteten har bevirket, at han ofte har undervist de russiske toldere, sikkerhedspersonale i flere lande, samt canadisk politi og fængselspersonale.

Grundlægger af et verdensforbund

I 2001 grundlagde han forbundet World Elite Black Belt Society. Årsagen var, at han ønskede et forbund med fokus på træning og udvikling – og IKKE på penge og politik. Dette forbund har Randers og Hedensted været med i fra start, da vores cheftræner blev inviteret til det grundlæggende møde. Vores cheftræner havde allerede dengang haft et godt samarbejde med Soke Bryan Cheek i mange år, så det virkede som en god idé at fortsætte det fremover.

Soke og 10. Dan?

Hvis du undrer dig over ordet "Soke", så betyder det "grundlægger". Denne titel har han, da han også har grundlagt Jukoshin Ryu Ju-Jitsu. Med 10. Dan har han den højest opnåelige grad i Ju-Jitsu. Derudover er han indehaver af 7. Dan i Judo. Der er i virkelig tale om en sand mester ...

Se mere om jubilæumskurset i maj HER >